یزدفردا:نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس، با بیان این که طرح نیروگاه برق با سوخت ذغال سنگ تا سال ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این نیروگاه در سطح خاورمیانه بی‌نظیر است.

"محمد‌کریم عابدی"  با بیان این که نیروگاه برق شهرستان طبس در سطح خاورمیانه بی‌نظیر است، افزود: این طرح برای نخستین بار در خاورمیانه اجرا می‌شود.


نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، درباره طرح نیروگاه برق با سوخت ذغال سنگ، توضیح داد: این طرح درسال ۸۷ در منطقه مزینو شهرستان طبس آغاز شد و تا هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


این نماینده مردم در مجلس با بیان این که ذغال سنگ در سبد تولید انرژی برق کشور قرار ندارد، گفت: با ساخت نیروگاه برق شهرستان طبس سوخت ذغال سنگ هم در سبد تولید انرژی برق قرار می‌گیرد.


عابدی درباره میزان تولید برق نیروگاه برق مزینو، توضیح داد: این نیروگاه در ابتدا، در دو فاز ۳۲۵ مگاوات ساخته می‌شود و دو فاز دیگر نیز بلافاصله بعد از ساخت نیروگاه اول ساخته می‌شود که میزان تولیدی برق کل نیروگاه را تا دو هزار مگاوات افزایش می‌دهد.


وی با بیان این که ساخت نیروگاه برق تا اواخر سال ۹۲ به پایان می‌رسد، یاد‌آورشد: بیشتر تأسیسات و توربین‌های مخصوص سوخت ذغال سنگ سفارش داده شده است و تا سال دیگر وارد کشور می‌شود.


این نماینده درباره اعتبارهای اختصاص یافته نیروگاه برق طبس، افزود: اعتبارهای اختصاص داده شده به این نیروگاه در سال ۸۹ حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده است و همچنین ساختمان‌ها و کارگاه‌های این نیروگاه به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان به مناقصه گذاشته شد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان این که بهره‌برداری از نیروگاه برق با سوخت ذغال سنگ فواید زیادی برای منطقه دارد، تأکید کرد: ایجاد اشتغال برای حدود پنج‌هزار از مهم‌ترین فواید احداث نیروگاه برق شهرستان طبس است.


بزرگ‌ترین معادن ذغال سنگ خاورمیانه در شهرستان طبس قرار دارد؛ ظرفیت این معادن آن‌قدر بالا است که اگر زمانی سوخت نفت و گاز کشور به پایان برسد تا ۷۰۰ سال کشور می‌تواند از ذغال سنگ استفاده کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا